W oddziałach specjalnych prowadzone są różnorodne zajęcia rozwijające zaradność samoobsługową, umiejętności poznawcze, niwelujące niewłaściwe zachowania, wzmacniające umiejętności społeczne.
Każdego dnia odbywają się zajęcia grupowe i indywidualne dostosowane do możliwości dzieci. Nacisk kładzie się również na naukę czynności samoobsługowych, oraz zabaw integracyjnych. W ramach zajęć prowadzone są również zajęcia z muzykoterapii, szereg zajęć i zabaw odbywa się na świeżym powietrzu. Zajęcia przeplatane są chwilą relaksu dla zregenerowania sił.
Dzieci z oddziałów specjalnych uczestniczą wraz z dziećmi z oddziałów integracyjnych we wspólnych wycieczkach i przedstawieniach. Organizowane są również imprezy i spotkania z rodzicami w poszczególnych oddziałach.
Metoda Ośrodków Pracy
- rozładowanie napięć psychicznych uczniów, uspokojenie uczniów nadpobudliwych, uaktywnienie dzieci apatycznych, pogłębianie rozwoju dziecka;
- usprawnianie fizyczne;
- wyrabianie umiejętności obserwacji otaczającego środowiska i zmian w nim zachodzących;
- kształtowanie pojęć związanych z pogodą, jej zmianami, pojęć czasowych i przestrzennych;
- wyrabianie nawyków i umiejętności korzystnych z punktu widzenia rewalidacji, np. wyrabianie nawyków związanych z higieną i samoobsługą.
- praktyczną (czynności samoobsługowe, porządkowanie, konstruowanie);
- muzyczną (śpiewanie piosenek, zabawy rytmiczne);
- plastyczną (malowanie różnymi technikami, malowanki, wyklejanki);
- ruchową (ćwiczenia ruchowe, zabawy);
- werbalną (wypowiedzi ustne).
Metoda Knillów
- Program wprowadzający – 8 minut
Pozwala określić, czy dane dziecko potrafi dostatecznie koncentrować uwagę; czy potrafi nawiązać i utrzymać kontakt, by przejść do realizacji Programów I i II. Program ten szczególnie zalecany jest w pracy z małymi dziećmi, oraz z dziećmi autystycznymi i psychotycznymi; - Program 1 – 15 minut
Wymaga zaangażowania górnej części ciała. - Program 2 – 15 minut
Wymaga zaangażowania dolnych części ciała. - Program 3 – 20 minut
Wymaga większej uwagi, ruchliwości, koordynacji, ale i znacznie większej świadomości społecznej. - Program 4 – 20 minut
Wymaga wyższego poziomu świadomości ciała, lepszej samokontroli, koncentracji, rozumienia pojęciowego i uspołecznienia. - Program SPH– 25 minut
Program dodatkowy, specjalnie zaadoptowany dla potrzeb dzieci mniej sprawnych fizycznie.
Sensoplastyka
- budowanie świadomości ciała i przestrzeni;
- usprawnienie ruchowe (przygotowanie do nauki chodzenia w przypadku niemowląt);
- rozwój zmysłów;
- rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę – czyli pracę dłoni),
- kontakt emocjonalny opiekunów z dziećmi, budujący ich poczucie bezpieczeństwa.
- rozwój ich kreatywności oraz twórczego myślenia;
- uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej;
- wspieranie samodzielności;
- czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania;
- doświadczanie sukcesów w realizacji swoich pomysłów;
- wspieranie aktywności we wprowadzanie zmian i ulepszeń;
- wychodzenie ze schematów;
- elastyczne podejście do zmian w stale zmieniającym się świecie;
- poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych;
- współdziałanie i wzajemną pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów;
- pielęgnowanie krytycznego i świadomego spojrzenia na rzeczywistość, które skutkuje innowacyjnością w działaniu.
Terapia ręki
- usprawnianie precyzji ruchów rąk
- wyuczenie zdolności skupienia uwagi, patrzenia
- wzmacnianie koncentracji
- poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej
- przekroczenie linii środkowej ciała.
Trening Umiejętności Społecznych
- uczą się przestrzegać norm i zasad funkcjonowania w grupie;
- poznają części składowe komunikatów społecznych ( intonacja, głos, gest, treść wypowiedzi, pozycja w grupie, kontekst, postawa ciała, przestrzeń osobista);
- uczą się adekwatnie zachowywać w różnorodnych sytuacjach;
- uczą się odczytywać komunikaty niewerbalne (mimika twarzy, pozycja ciała, gestykulacja, tembr głosu);
- uczą się odpowiednio reagować w często spotykanych sytuacjach;
- uczą się rozpoznawać i nazywać stany emocjonalne, zarówno swoje jak i innych osób oraz poznają sposoby okazywania ich w sposób akceptowany przez innych.
Integracja sensoryczna
Stadia rozwoju procesów integracji sensorycznej:
- Stadium 1
- rozwój zdolności do przetwarzania bodźców proprioceptywnych, dotykowych i przedsionkowych,
- rozwój reakcji równoważnych, napięcia mięśniowego, ruchów oczu,
- integracja odruchów – ewolucja czynności odruchowych (odruchy postawy, prostowania, równowagi);
- kształtowanie się więzi z matką i innymi opiekunami w czasie czynności pielęgnacyjnych.
- Stadium 2
- rozwój reakcji dowolnych (w poprzednim okresie dominowały odruchy),
- rozwój schematu ciała,
- rozwój dużej motoryki i planowania ruchu,
- kształtowanie się stabilnej postawy,
- kształtowanie się podstaw percepcji słuchowej, wzrokowej,
- rozwój koordynacji ciała.
- Stadium 3
- rozwój ruchów dowolnych i bardziej precyzyjnych (ręki, aparatu mowy),
- kształtowanie się koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwój współdziałanie zmysłów.
- Stadium 4
- specjalizacja mózgowa (dominacja stronna ciała),
- rozwój zdolności do: czytania, pisania, liczenia, koncentracji uwagi, kontroli emocjonalnej, samoakceptacji.
Gimnastyka korekcyjna
Zajęcia z zakresu gimnastyki korekcyjnej prowadzone są w formie kreatywnych zabaw ruchowych z elementami korekty, co bardzo uatrakcyjnia ćwiczenia, oraz elementów fitness. Zabawa ruchowa jest prostą nieskomplikowaną formą ruchu opartą na podstawowych ruchach motorycznych człowieka, takich jak: chód, bieg, skok, czworakowanie, pełzanie, rzucanie. Polega na rywalizacji indywidualnej – kto ładniej, kto dokładniej, kto szybciej, kto dalej, kto wyżej wykonał zadanie. Poza tym zabawy niosą za sobą olbrzymie możliwości oddziaływań wychowawczych. Podczas zajęć dzieci uczą się wytrwałości, odpowiadania za swoje zachowania, godzenia się z porażką i cieszenia zwycięstwem. Dzieci bawiąc się, wykonują ćwiczenia gimnastyczne uwzględniające profilaktykę wad postawy, ich indywidualne możliwości i potrzeby. Jest to bardzo lubiana przez dzieci forma zajęć.
Ćwiczenia odbywają się przy pomocy przyborów i przyrządów gimnastycznych, które bardzo uatrakcyjniają zajęcia, co sprawia, iż dzieci chętnie ćwiczą.
Metoda Dobrego Startu
Zajęcia logopedyczne
- Stymulacja rozumienia mowy i budowania zasobu pojęć językowych, w oparciu o realizowany w placówce nowatorski Program – „Tworzenie Obrazu Siebie i Otoczenia – TOS”;
- Usprawnianie aparatu mowny poprzez masaże i ćwiczenia czynne, nauka mówienia i przezwyciężanie trudności artykulacyjnych;
- Kształtowanie umiejętności komunikowania potrzeb, skutecznego porozumiewania się z otoczeniem (inicjowanie i prowadzenie dialogu) oraz rozwijanie kompetencji komunikacyjnej.
Wypracowane umiejętności utrwalane są podczas zajęć grupowych, również w ramach realizowanych zajęć integracyjnych.
W terapii wykorzystywane są wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się – AAC. Stosowane symbole dobierane są indywidualnie do potrzeb każdego dziecka (np.: przedmioty, fotografie, PCS, Makaton, Coghamo, klocki słowne Premacka). Dysponujemy pomocami komunikacyjnymi opartymi na wysokiej technologii (komunikatory, urządzenia komputerowe).
Gabinet logopedyczny wyposażony jest w specjalistyczne pomoce, także multimedialne programy logoterapeutyczne.